Acasă Blog Pagina 10

O enzimă salvatoare

0

Discuțiile despre încălzirea globală pot fi complexe și în contradictoriu. Avem însă o certitudine: poluarea cu deșeuri, în special cu plastic. Știm cu toții că acesta se descompune în zeci de ani, unele tipuri chiar sute. Și cum nu există zonă pe glob unde să nu existe mormane de plastic, descoperirea unor cercetători din Austin, de la Universitatea Texas, dă speranță în găsirea unor soluții eficiente și rapide de a readuce situația sub control.

Oamenii de știință au dezvoltat o nouă enzimă care, simplist vorbind, „topește” plasticul. Această nouă enzimă sparge plasticul în 24 de ore, separând pe compușii chimici, permițând refolosirea acestora în alte produse. Enzima se numește hydrolase și, așa cum menționa unul din cercetătorii implicați în proiect – Hal Alper , deschide ușa spre „infinite posibilități de a recicla”. Acesta a menționat că enzima a fost dezvoltată cu ajutorul Inteligenței Artificiale și că „dincolo de implicațiile din industria managementului deșeurilor, această descoperire oferă tuturor companiilor șansa de a privi altfel ambalajele în care-și vând produsele. Avem acum posibilitatea de a pune bazele unei economii circulare a plasticului.”

Enzima acționează asupra PET – polyethylene terephthalate – plasticul comun care se regăsește în mai toate ambalajele, de la sticlele de apă minerală sau băuturi carbogazoase până la recipientele de hrană din industria fast food.

După uni specialiști , vorbim de 12% din totalul deșeurilor generate de consum, și care ajung majoritatea în natură.

Au mai existat cercetări similare, însă hydrolase pare că este singura descoperită până acum care este stabilă și înafara unui laborator, fiind rezistentă la variațiunile de mediu și temperatură. Un alt avantaj este acela că a descompus toate tipurile de ambalaje plastic în materiale care pot fi folosite în noi produse.

În contextul în care global, anual, sunt generate ca deșeuri aproximativ 400 de milioane de tone de plastic, este nevoie urgentă de soluții. Pentru că nu vorbim doar de cât se poluează în fiecare an, ci și de ce nu s-a recilat din anii trecuți. Rata de reciclare este de sub 10% și chiar dacă plasticul se descompune lent, avem de a face cu cantități uriașe. Prin urmare nu este de mirare că se găsesc nanoparticole de plastic peste tot în lume. Nici măcar nu suntem încă în măsură să spunem care este cu adevărat impactul acestora asupra întregului pământ – apă, sol, atmosferă și vietăți, până acum existând însă câteva studii care arată că microparticolele de plastic ajunse în corpul uman provoacă deteriorarea mai rapidă a celulelor.

„Cu toții căutăm o soluție de a curăța rapid și de a depolua arii mari din natură. Avem nevoie ca acest tip de enzime care să fie stabile în mediu ambiant. De aceea suntem încântați de descoperirea noastră, pentru că răspunde acestei cerințe” a declarat Alper.

Personal mă bucură această descoperire, dar sper ca umanitatea să nu „se culce pe o ureche” așteptând soluții salvatoare. Până aceste enzime vor fi la îndemâna tuturor, putem să reducem consumul de plastic cumpărând produse ambalate în recipiente de sticlă, putem selecta deșeurile din gospodărie pentru a se putea recicla și putem participa la campaniile de ecologizare a unor zone.

Foto: pexels.com

Marc Thorpe: cred că este necesar și moral să ne întoarcem la esență

Auzim tot mai des de “arhitectura sustenabilă”, de integrarea și armonizarea clădirilor în natură, de soluții ecologice pentru construcții. Acest mod de a percepe arhitectura și construcțiile câștigă tot mai mult teren, și la nivel mondial tot mai mulți arhitecți dovedesc prin proiectele lor că a construi sustenabil înseamnă design de calitate, confort și eficiență pe termen lung. Unul din cei mai cunoscuți arhitecți este Marc Thorpe, iar în portofoliul lui se numără și un proiect în România.

1_0_0_1652882502_07912

Marc Thorpe

Marc Thorpe, este născut în 1978 și s-a format în Design Industrial la Universitatea din Maryland, având și un Master în Arhitectură la celebra școală de specialitate Parsons, din New York. În 2005, Thorpe s-a mutat în New York și a deschis un studio colectiv de design și arhitectură. Proiectele ce-i poartă semnătura sunt din zona comercială, rezidențială și de turism, având însă și colaborări de produs, brand, artă și mobilier.

1_3_852_1652882450_01017

THE STORY OF UNITY FOR VENINI IS THE STORY OF THORPE’S TRAVELS AROUND THE WORLD, PARTICULARLY DAKAR, SENEGAL AND MURANO, ITALY

1_0_0_1652882723_04776

Dar indiferent de tema abordată, proiectele lui Thorpe au un element comun: atenția pentru mediul înconjurător prin integrarea unor soluții simple și sustenabile. Un exemplu este un fotoliu a cărei umplutură nu este făcută din burete ci din foi de porumb, așa cum făceau bunicii noștri saltele.

1_3_852_1652883081_02640

THE DESIGN OF HUSK FOR THE HOME COLLECTION OF MOROSO; M’Afrique pentru Moroso

1_0_0_1652883081_01283

Atunci când dezvoltă un proiect arhitectural, se inspiră și integrează tehnicile locale de construcții, precum și specificul zonei. Nu face excepție nici complexul hotelier din Țara Luanei pe care l-a proiectat și a cărei construcție a demarat anul trecut.

1_0_0_1652882443_02169

Canton House . România, Tara Luanei

1_0_0_1652882439_01437

1_3_852_1652882441_04706

Este vorba de trei cabane individuale, care sunt construite din lemn recuperat de la case vechi din zonă și care, deși cu o arhitectură futuristă, au forma inspirată de turlele bisericilor de lemn. Fiecare cabana are chicinetă, baie, dormitor, oferind tot confortul și fiind foarte spațioase. În același timp, sunt alimentate cu energie solară și se pierd în peisaj datorită culoarei lemnului recuperat, care a fost lăsată intenționat negru pentru a reflecta patina timpului.

1_0_0_1652882446_07687

Pentru a afla mai multe despre viziunea lui privind arhitectura sustenabilă, precum și alte amănunte despre proiectul din Țara Luanei, am realizat un interviu pentru emisiunea Casa Magazin.

„Proiectul a fost inițial conceput ca un retreat ecologic pentru hotel. Idea a fost crearea unor cabane pasive pe care clientul să le poată utiliza în vacanță dar cu o tehnologie sustenabilă. Ca de exemplu, sursa de apă provine din bazine cu zăpadă, este o aboradre minimală astfel încât unitățile să funcționeze independent.”, ne-a împărtășit Marc Thorpe.

Cum spuneam, un aspect foarte important pe care arhitectul american îl aplică în proiectele sale este sustenabilitatea.

“Sincer cred că este necesar și moral să ne întoarcem la esență. Este imperativ pentru noi toți și personal dacă am oportunitatea să urmăresc aceste elemente în domeniul meu, cred că este responsabilitatea mea să mă întorc la conexiunea cu planeta și natura.” ne-a declarat în exclusivitate in interviul acordat emisiunii Casa Magazin si pe care îl puteți viziona integral în acest video.

 

Marc nu se definește doar ca un simplu architect, acesta este mai degraba un artist multidisciplinar care are numeroase colaborări internaționale.

1_0_0_1652882436_01779

Citizens of Earth . Marfa Texas/ CITIZENS OF EARTH IS AN INSTALLATION PROPOSED FOR THE CITY OF MARFA TEXAS

1_0_0_1652882431_02016

1_0_0_1652882429_00580

1_0_0_1652882433_02836

Broad Top House . Pennsylvania USA

1_3_852_1652882448_06098

1_0_0_1652882427_00003

De la design de obiect pentru brand-uri de lux de mobilier și până la instalații vizuale atipice care militează pentru unitate, proiectele sale au la bază un singur principiu: minimalism și responsabilitate ecologică.

Sursa foto: https://www.marcthorpedesign.com/

Grădini iluminate feeric la costuri reduse

Trendul major al ultimilor doi ani este de a ne reconecta cu natura, iar curțiile, grădinile și spațiile verzi sunt privite ca o extensie a casei, devenind din ce în ce mai importante. Viața în aer liber este acum în plină expansiune și există un tot mai mare interes pentru crearea de zone de locuit outdoor, de relaxare, de luat masa sau bucătării în aer liber. Dar amenajare acestor arii este imposibilă fără un iluminat adecvat care să le dea viață și după înserat, permițându-ne să petrecem mai mult timp în aer liber.

Primul pas este să ne decidem ce destinație va avea spațiul de amenajat, punând în balanță și sursele de energie pe care le avem la dispoziție și, de asemenea, impactul pe care îl vom aveam asupra mediului prin această amenajare. Din fericire în prezent avem tot mai multe opțiuni pentru corpuri de iluminat sustenabile și în același timp cu design deosebit. Am selectat cateva variante estetice dar si sutenabile de la luminiterasa.ro

1_0_0_1652872567_09938

Pornim de la premiza că avem o sursă de energie clasică, de la o rețea electrică (națională sau în regim propriu), și atunci nu ne rămâne de făcut decât să alegem un corp de iluminat care ne oferă ambianța dorită  la un cost minim. Atât din punct de vedere al costurilor de achiziție cât și cele ale consumului de electricitate.

1_0_0_1652872562_01099

Am mai abordat acest subiect și e clar că LED-urile sunt opțiunea perfectă, care bifează cerințele de mai sus. Iar din multitudinea de posibilități vă prezentăm azi două produse deosebite, ideale pentru a vă ilumina grădina, terasa, scările sau alte spații, și pentru a crea o atmosfera feerica și romantică: furtunele luminoase Neon Flex și ghirlandele luminoase.

De ce Neon? Pentru că acest dispozitiv tehnologic avansat  emite lumina uniform, pe toata lungimea sa, similar lămpilor neon. De ce Flex? Pentru că este flexibil și poate fi montat inclusiv curbat, permițând crearea unor forme personalizate. Pe lângă consumul redus de energie, mai prezintă alte câteva avantaje, cum ar fi faptul că este ușor de instalat pe suprafețe diferite (lemn, plastic, oțel, ziduri etc), și că se poate utiliza la interior sau exterior (rezistă de la -25 grade pana la + 45 grade). Nu în ultimul rând, furtunele luminoase vin într-o gamă largă de culori (inclusiv versiunea multicolor), existând și posibilitatea achiziționării unui controller care permite setarea intensități luminii.

1_0_0_1652872565_05320

În schimb, dacă vreți să vă decorați grădina cu niște licurici uriași, apelați la ghirlandele luminoase. Acestea sunt făcute din becuri rotunde din plastic așezate pe un cablu negru care nu se mai zărește noaptea, creându-se astfel senzația unor lumini ce plutesc. Ghirlandele de 10 m se pot monta câte patru în rețea, permițând iluminarea unor spații mai mari.

1_0_0_1652872564_03355

Dar ce facem dacă suntem prea departe sau nu suntem racordați la rețeaua națională și nici nu generăm energie prin panouri fotovoltaice sau alte surse alternative? Din fericire, iluminatul cu fir nu este singura opțiune, și de exemplu ghirlandele luminoase vin și într-o variantă de încărcare solară sau la USB. Putem opta deci în funcție de nevoi la una din aceaste variante.

Karim Rashid: în design este vorba despre creativitate, nu despre bani

0

Aceasta este filozofia profesională a unuia dintre cei mai cunoscuți designeri internaționali, Karim Rashid. Prezent recent la București pentru a participa la evenimentul de lansarea a platformei “Romanian interior design association” al cărui președinte onorific este, acesta a încântat audiența cu viziunea lui unică, privind designul industrial sau de obiect.

“Designul nu are nici o legătură cu banii. Același lucru este valabil și în cazul spațiilor care nu au nici o legătură cu banii. Ai putea face ceva foarte original aici, mâine, cu foarte puțini bani, dacă vrei. Dar, din nou, trebuie să te ‘forțezi’ să fii creativ.” a împărtășit celebrul designer celor veniți la lansarea platformei RIDA.

În principiu, Karim Rashid nu are nevoie de prezentare pentru că este unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați designeri contemporani la nivel mondial. Dar iată câteva detalii din CV-ul său impresionant. Născut în Egipt și crescut în Canada, are o experiență de aproape 40 de ani și o plajă largă de proiecte care include de la obiecte de lux la mobilier, de la corpuri de iluminat la clădiri private sau de birouri, de la identitate de brand la ambalaje. Supranumit de revista Time “Regele plasticului”, portofoliul său cuprinde peste 3.000 de proiecte, colaborări legendare în peste 40 de țări din lume și recunoștere global – având peste 300 de premii acordate. Inclusiv mult-râvnitele Red Dot Design Award și Canadian Designer of the Year.

Este greu să definești în câteva cuvinte stilul Karim Rashid. El însuși își descrie lucrările ca „o căsătorie a designului geometric cu cel organic, a tehnologiei cu materialul, cu forme suave și organice care comunică plăcerea de a atinge și un puternic confort vizual.” Cert este că se numără printre designerii care nu se sfiesc să utilizeze culoarea.

Întrebat de reporterul Casa Magazin ce tip de proiecte preferă, Karim ne-a declarat:

„Arhitectura pentru mine este un subiect un pic înșelător, pentru că durează ani de zile să o studiezi și foarte puțini reușesc în acest domeniu. Pe când în designul industrial pot să fac design de bijuterii și în câteva luni să le lansez pe piață, pot să fac designul unui telefon mobil în șase luni, are efect imediat și atinge viețile multor oameni.”

Clar succesul lui Karim Rashid se datorează faptului că iubește forma și culoarea. Proiectele sale încântă vizual și tactil, fiind extrem de atent la detalii și încercând să stimuleze cât mai multe simțuri. „Dacă te gândești la cele cinci simțuri, mirosul este foarte important, la fel și sunetul sau simțul tactil. În același fel și ochiul are nevoie de același tip de stimuli. Vedem până la un million de culori! De ce nu le folosim și de ce nu realizăm cât de importante sunt pentru psihicul nostru?!” ne-a provocat la rândul său Karim cu o întrebare.

De ce iubește Rashid culoarea și cum crede că globalizarea a făcut ca lumea să devină monocromă, puteți afla vizualizând interviul în exclusivitate acordat emisiunii Casa Magazin cu ocazia lansarii RIDA, www.designdeinterior.ro care a avut loc la sediul Delta Studio.

Foto: Karim Rashid

Poți închiria Moulin Rouge doar cu un dolar pe noapte!

0

Celebrul cabaret parizian Moulin Rouge aniveresează anul acesta 133 de ani de existență și marchează evenimentul într-un mod neașteptat, oferind doritorilor posibilitatea de a se caza la doar 1 dolar pe noapte, în regim Airbnb, într-o cameră special amenajată în clădirea emblematică ce i-a dat numele.

Vechea moară a fost transformată la sfârșitul secolului XIX într-un loc elitist și excentric, în care artiștii marcanți ai curentului Belle Époque își petreceau nopțiile și (uneori) găseau inspirația. Locul a fost făcut celebru de către pictorul Toulouse-Lautrec, un personaj marcant din Parisul acelor ani, atrăgând sub același acoperiș aristrocații vremii, poeții și compozitorii, pictorii și muncitorii parizieni.

Însă celebritatea locului nu se datorează lui Toulouse. La rândul său, acesta a fost atras de costumele străluctitoare cu sute de pene și paiete ale dansatorilor și de Can-Can „ dansul cu picioarele-n tavan”. Succesul spectacolelor de variete de la Moulin Rouge a făcut ca în întreaga Europă să se deschidă cabarete, iar vedetele pariziene să facă turnee călătorind de la Londra, la Berlin si la Viena.

În timp spectacolul de la Moulin Rouge s-a rafinat de la unul de desuet la unul unul rafinat. Stagiunea din acest an se numește Feerie și este performată seară de seară în două reprezentații susținute de 60 de artiști din 14 țări. Un show spectaculos cu peste 1000 de costume vizionat anual de peste 600.000 de spectatori.

Ineditul stagiunii din acest an este posibilitatea, pentru un număr limitat de persoane, de a avea acces in culisele spectacolului și ale clădirii. Oportunitate de a petrece o noape într-o cameră amenajată ca în epoca în care a luat naștere cabaretul este unică și cu siguranță de neuitat.

Experiența este cum spuneam aparte, și transpune vizitatorul la sfârșitul secolului XIX în budoarul unei dansatoare de cabaret. Perdele grele de catifea în nuanțe roz pastel, mobilă vintage cu tușe aurii, decorațiuni de lux romantice și zeci de buchete de flori alese în ton cu camera, crează o ambianță de vis – din altă lume. Pentru a păstra acuratețea istorică, Airbnb și Moulin Rouge, au amenajat camera apelând la recomandările istoricului Jean-Claude Yon. Acesta consideră sfârșitul secolului XIX ca fiind unu moment unic în istoria Franței și a Europei: La Belle Époque a fost era când cultura franceză și arta au înflorit, și nimic nu este mai emblematic pentru acele vremuri ca Moulin Rouge.

Pachetul mai include un mic dejun parizian și o cină ce poartă semnătura lui Arnaud Demerville – bucătarul vedetă al Moulin Rouge și care va fi luată pe terasa de pe acoperișul clădirii amenajată la fel feeric ca într-un basm. De asemenea, bilete la spectacolul cabaretului dar și acces în backstage, precum și o întâlnire cu Claudine Van Den Bergh – prim balerina cabaretului, care este de altfel trecută ca și gazdă pe Airbnb.

Dacă vi se pare ceva ce trebuie experimentat să știți că este cu adevărat o experiență unică, deoarece doar câțiva vor putea să o trăiască. Oferta cuprinde doar trei pachete de o noapte, în zilele de 13, 20 sau 27 Iunie. Fiecare pachet este pentru două persoane și poate fi rezervat începând cu 17 Mai pe site-ul Airbnb.

Foto: Airbnb