Acasă Blog Pagina 30

Leña… cel mai frumos restaurant din lume

0

Faptul că s-a deschis recent, în 2020, nu a împiedicat juriul prestigioasei competiții internaționale The Restaurant & Bar Design Award să acorde marele premiu din acest an acestui restaurant spaniol. Renumitul concurs cu juriu independent, recompensează cele mai remarcabile locuri din industria hotelieră și are o istorie de peste un deceniu, fiind „un fel de Oscar” pentru design în industria HORECA.

Leña este un restaurant situat în Marbella, pe coasta andaluză, și a fost inaugurat în iunie 2020. Aparține grupului de restaurante a lui Dani García, un chef spaniol care se auto definește ca fiind un „artizan al aromei”. Având o experiență de peste douăzeci de ani și trei stele Michelin, Dani García combină în același fel de mâncare produse locale și ingrediente din bucătăria internațională, apelând la tehnici rafinate de haute cuisine.

Pasionat de steakhouse, García oferă la Leña banalul grătar ca ceva elegant și luxos, având o tehnică inovativă de afumare.

Focul viu cu lemne (Leña). Flăcări și fum. Două elemente care i-au inspirat pe Óscar Engroba și Ala Zreigat, cei doi arhitecți ai studioului Astet, din Barcelona, care au făcut din Leña cel mai frumos restaurant din lume.

Tot spațiul este marcat de forme fluide ca ale fumului. Deși predomină negrul, cei doi arhitecți au reușit să creeze ceva unic și special, cu ajutorul lemnului, metalului, sticlei, marmurei, velurului și a decorațiunilor 3D. Tușe argintii, aurii și aramii, dau esență localului, recreând focul cu jocul flăcărilor sale și rotocoalele fumului ce se ridică la cer. Totul este pus în valoare de formele atipice ale meselor, ale băncilor și ai pereților. Tavanul, cu ale sale curbe create din lemn nobil, este evidențiat de o lumină caldă ce dă relief întregului.

Foto: restaurantandbardesignawards.com

Home alone. Deco alone.

0

Iubești Crăciunul, adori să-ți decorezi casa și vrei să-ți pui amprenta pe ornamentele din acest an? Acest articol este pentru tine! Am selectat de pe internet câteva idei extrem de simple, dar cu efect garantat, de decorațiuni ce pot fi realizate realmente de oricine, oricât de neîndemânatic se crede. Proiecte ce nu implică multe resurse, dar care pot aduce amintiri speciale întregii familii. Pentru că, da, pot fi realizate împreună cu cei mici.

Ideea e simplă. Până și un capac de borcan poate sta la baza unui proiect de acest gen. Orice ghindă, con, scoică sau bucată de carton, se transformă în câteva minute într-un element a unui Crăciun de vis.

1. Mirosul de scorțișoară este asociat cu Sărbătorile de Iarnă. O lumânare banală poate devenii un obiect de decor aparte cu ajutorul câtorva bețigașe de scorțișoară puse în jurul ei și legate cu ajutorul unei pamblici aurii. Prima decorațiune e gata!

2. Ai desfințat biblioteca bunicii și nu știi ce să faci cu cărțiile alea vechi cu subiecte patriotice? Ai nevoie de o foarfecă ce decupează cu model, un bețigaș pentru frigărui, un lipici și o bucată de carton (poate chiar coperta cărții), pentru ca să realizezi foarte repede un braduț (mai) special. Decupați un pătrat de carton – acesta va fi suportul brăduțului. Lipiți bețigașul în centrul suportului – iată că avem și tulpina. Acum începeți să decupați din carte, cu ajutorul foarfecei speciale. Vom avea nevoie de pătrate de diverse dimensiuni, fiecare creand un nou nivel. Cel de la bază, pentru estetică, un pic mai mare decât suportul, cel din vârf cu latura de 2 cm. Acum ansamblăm copăcelul, trecând bețigașul prin centrul pătratelor. Pentru ca copăcelul nostru să aibă „volum”, la final, vom roti fiecare pagină decupată, decalat față de precedenta, creând un efect de spirală. Finalizăm, punând în vârf o mărgea. Vă asigur că e mai complicată explicația decât proiectul în sine.

3. Vă mai amintiți cântecul cu „Un pridvor de busuioc,/ Cu miros de mere coapte. /Și să ningă nins enorm/ Pân’ la streașină și peste”? …. Ei bine, următoarea decorațiune va aduce în casa dumneavoastră ce miros doriți, pentru că este echivalentul unui dispenser de uleiuri esențiale. Aveți nevoie în primul rând de pamblică din hârtie mai poroasă sau dintr-un material textil natural. Impregnați-o cu ce ulei esențial și dați formă dorită. Puteți crea globuri de pus în brad sau betele. Imaginația este limita aceastui proiect.

4. Tastele de la o tastatură veche sau un joc de scrabble la care i s-au mai rătăcit din piese, pot fi de folos în acest proiect. Cu ajutorul lor creați ce cuvinte sau fraze inspiraționale. Familie. Iubire. Abundență. Libertate. Acasă înseamnă Iubire. Le puteți lipi pe o bucată de carton decupată sub ce formă doriți, sau crea șiraguri de pus în brad asemenea betelelor. Puteți intercala mărgele sau scoici.

5. Ultimul proiect propus este foarte ușor de realizat. Aveți nevoie de câteva mere, portocale, lime, lâmăi, grapefruit și (măcar) de un șnur frumos sau o sfoară. Tăiați fructele felii, și uscațiile în cuptor, la 100 de grade (sau cu ușa întredeschisă dacă nu puteți seta la această temperatură) pentru câteva ore. Verificați-le la jumătate de oră, întoarceți-le din când în când, pentru ca să se usuce uniform. Cel mai simplu, le puteți atașa un șnur pentru a le agăța în brad și, gata, aveți un glob. Dar puteți fi și mai creativi de atât. Le puteți combina cu batoane de scorțișoară, flori presate, ghinde sau conuri. Se pot realiza de la globuri la ghirlande, la suporturi de lumânări sau coronițe. Din nou, limita este dictată de creativitatea și timpul disponibil.

Foto: pexels.com și rustic-crafts.com

Ergonomic înseamnă confort și sănătate

0

Conjuctura actuală a făcut ca tot mai mulţi oameni să lucreze de acasă în birouri improvizate. Din păcate, din cauza unui spaţiu neadecvat, mulţi dintre aceştia se confruntă cu disconfort. Dacă înainte naveta până la birou asigura un minim de mişcare, în prezent corpul nu mai are această ocazie. Fiind lipsit de varietate şi petrecând prea mult timp în aceeaşi poziţie, organismul începe să se resimtă.

Lucrurile se agravează şi mai mult dacă foloseşti un scaun care nu este conceput pentru munca de birou, cum ar fi canapele şi scaunele din camera de zi care sunt făcute pentru relaxare şi nu pentru lucru.

Care este cea mai eficientă soluţie? Pe lângă schimbarea frecvenţă a poziţiei şi a locului în care stai, un scaun de birou adecvat şi de calitate te poate ajuta să ai o poziţie adecvată la birou. Pentru a afla cum poţi găsi tipul potrivit de scaune de birou am consultat câţiva profesionişti din domeniul medical şi experţi ergonomici pentru sfaturi care să te ajute.

Chiropracticienii ne spun ce urmări poate avea o poziţie inadecvată la birou
Scott Bautch, chiropractician din Wausau, Wisconsin, SUA, atenţionează că dacă stai la birou pentru o perioadă lungă de timp poţi ajunge la dureri articulare şi de spate. Cea mai bună metodă de a evita postura proastă este prin ergonomie, care este descrisă de Administraţia de Siguranţă în Muncă ca fiind adaptarea unui loc de muncă pentru o persoană. Potrivit acesteia, o ergonomie slabă în timpul lucrului ar putea genera tulburări musculo-scheletice, care includ sindromul tunelului carpian, crampe musculare şi leziuni la nivelul spatelui.

Specialiştii în mobilier ne oferă soluţii ergonomice
Potrivit lui Jonathan Pulieo, directorul firmei de soluţii pentru birouri Humanscale din SUA, ergonomia este cea care transformă o staţie de lucru într-un mediu prietenos cu organismul şi are rolul de a reduce stresul. Munca în postura potrivită este esenţială pentru sănătatea fizică pe termen lung. Menţinerea unei poziţii inadecvate timp de câteva ore sau mai mult, pune o încordare extraordinară pe umeri, spate şi gât şi poate genera tunel carpian, tendinită, dureri inferioare de spate, încordarea gâtului şi multe altele.

“Sesiunile dinamice, sau variaţia poziţiei pe parcursul zilei, sunt esenţiale pentru păstrarea sănătăţii coloanei vertebrale şi reducerea oboselii asociată cu tensiunile musculare statice”, a spus Pulieo. Mobilierul poate oferi soluţii simple şi eficiente pentru a preveni unele dintre aceste probleme. Astfel, scaunele de birou ergonomice şi accesoriile pentru scaune – cum ar fi pernele sau spătarele ataşabile – permit păstrarea unei posturi adecvate la masa de lucru. Este important să te asiguri că te simţi susţinut şi confortabil pe tot parcursul zilei de muncă şi că ai o poziţie care previne afecţiunile pe termen lung.

Experţii ne spun ce este un scaun ergonomic
Karen Loesing, asistent kinetoterapeut şi proprietar al The Ergonomic Expert – o companie de consultanţă pentru evaluările ergonomice de birou – declară că unele companii îşi etichetează scaunele ca fiind ergonomice fără a avea suport ştiinţific. Este esenţial să uiţi de limbajul de marketing şi să fii atent la modul în care este construit scaunul.

“În ziua de azi vei găsi foarte rar un scaun de birou care nu pretinde a fi ergonomic” a spus ea. Principala diferenţa dintre scaunele de birou ergonomice şi scaunele obişnuite este ajustabilitatea, a declarat Loesing. Un scaun normal de birou va avea probabil cotiere sau înălţimi fixe, în timp ce un scaun ergonomic poate fi ajustat în funcţie de nevoile personale. Acesta poate include înălţimi reglabile de spătar, adâncimea scaunului, suport lombar şi multe altele.

“Un scaun ergonomic trebuie să aibă o mare flexibilitate şi să se poată ajusta în funcţie de conformaţia fiecărui corp” a spus Bautch.

 

Experţii ne spun de ce ar trebui să ţinem cont cand cumpărăm un scaun de birou
Lucy Hart, directorul responsabil cu ergonomia şi bunăstarea la locul de muncă la ErgoCentric, a punctat trei lucruri de care trebuie să ţii cont când cumperi un scaun de birou:

Scaunul trebuie să se potrivească formei şi dimensiunii corpului;

Scaunul trebui să permită schimbarea posturii, susţinând curbele naturale ale coloanei şi menţinerea unei alinieri bune;

Scaunul trebuie să fie adecvat pentru sarcinile cotidiene.

Foto: pexels.com și unsplash.com

O casă cu stil. Care stil?

Istoric vorbind, putem asocia conceptul de design-ul modern cu momentul în care s-a trecut de la materialele tradiționale de construcție și amenajare a locuinței – lemn, piatră și cărămidă, la cele industriale – sticlă, metal și beton.

Curentul își are rădăciniile în anii de început ai secolului XIX, iar secolul următor este cel care i-a adus dezvoltarea și diversificarea. Punctul de cotitură a fost generat în perioada interbelică de către școala germană de design, curentul Bauhaus fiind centrat pe credința că forma trebuie să reflecte funcția unui obiect.

Toate stilurile de design interior modern sunt caracterizate prin linii clare, forme geometrice, spații curate, funționalitate și spații de depozitare. Există însă și caracteristici care le diferențiază, iar în acest articol vom trece în revistă cele mai apreciate stiluri și conceptele ce stau la baza lor.

Minimalism
Are la bază simplicitatea. Puternic influențat de liniile perfecte ale unei grădini japoneze și de stilul funcțional scandinav, minimalismul poate părea auster. De fapt, se apelează la strictul necesar, fie că vorbim de mobilier, decorațiuni sau dotări. Toate elementele sunt alese pe criteriul funcționalității, având punct comun culorile naturale monocrome și liniile clare, creându-se astfel un spațiu unitar și curat, din punct de vedere estetic. Lipsesc cu desăvârșire spațiile de depozitare și decorațiunile inutile. Este ideal pentru spațiile mici.

Industrial
Odată cu globalizarea, multe companii au închis fabriciile locale și au transferat producția în alte colțuri ale lumii. Au fost lăsate în urmă spații uriașe, mobilier și utilaje. Stilul industrial poate fi considerat primul în care se reciclează, în care se dă o nouă viață unui spațiu sau unui obiect de mobilă.
Vorbim despre camere uriașe, pereți de sticlă, uși imense glisante, cărămidă aparentă, pardoseli de beton, instalații la vedere și scări metalice. Vorbim despre fabrici și ateliere transformate în birouri sau locuințe open space. Pentru a da căldură spațiului, toate acestea vor fi completate cu covoare din materiale naturale în culori vii, obiecte de mobilier imbrăcate în piele în culori tari și multe obiecte de iluminat.

Scandinav
Danemarca, Suedia și Norvegia au dat lumii un stil cald, funcțional și simplu. Bazat pe confort și frumos, acest design a cucerit treptat lumea începând cu 1940. Țările nordice sunt caracterizate de ierni cu nopți lungi și zile friguroase. Nevoia de lumină naturală este asigurată prin ferestre uriașe, pardosele și pereți albi, și mobilier în culori neutre. Mult lemn, piatră, țesături de lână și tapițerii de piele, sunt elemente distincte ale stilulului scandinav.

Rustic modern
Decorațiuni vechi și mobilă tradițională restaurate în culori vii, covoare țesute manual, pardoseli din materiale naturale, grinzi de lemn lăsate la vedere, sunt elementele cheie ale acestui stil.
Diferă de la o țară la alta și pune în valoare moștenirea culturală și simbolistica ancenstrală a fiecărei zone.

Maximalism
Moda vine și trece, iar acest curent a venit ca o replică la minimalism. Ar putea fi considerat un stil al celor care le plac colecțiile. De orice tip. Prin urmare stilul permite o structurare organică, stratificată și plină de culoare, a obiectelor din casă. Nu-i lipsește utilitatea și unitatea, necesită timp pentru a fi construit, este în fapt unic și dinamic, reflectând personalitatea fiecăruia.

Mid-century
Vorbim de stilul în masă a anilor 60-70. Bumul economic ce a urmat celui de-al doilea război mondial a adus cu sine o creștere a zonelor urbane și a numărului de locuințe. Proporțional și nevoia de mobilier. Care a trebuit să corespundă totodată apartamentelor nu foarte spațioase. Și în același timp să poată fi achiziționat de cât mai multă lume. Și nu în ultimul rând să pună în valoare noile materiale descoperite și create: fibra de sticlă, polimeri, lemnul laminat, inoxul. A rezultat un stil vesel, curat, accesibil, funcțional și practic.

Modern glamour
Își are originea în stilul ArtDeco și duce cu gândul la vechiul Hollywood. Strălucire, lux, materiale fine și fluide, atenție la detalii și culoare. Aceste elemente se regăsesc în acest design interior. Pentru a crea un spațiu în acest stil avem nevoie de obiecte de mobilier în linii curbe, culori curajoase pe pereți, obiecte de decor aurii, argintii sau din bronz și, nu în ultimul rând, multe obiecte de iluminat.

Bohemian și Shabby chic
Cele două stiluri se aseamănă, dar diferă. Ambele lasă frâu liber imaginației, sunt pline de culoare, au elemente etnice, par lipsite de reguli.
Mobilier din orice perioadă istorică, asociat cu carpete din oricare colț al lumii, lângă colecția de scoici adunate din călătoriile făcute cu rucsacul în spate prin cele mai îndepărtate țări, lângă cănile cumpărate de la târgul de vechituri. Și neapărat colțul cu perne pe care stai împreună cu prietenii la o cană de vin și un cântec de chitară.
O viață trăită după proprile reguli, generate de dorința inimii. Cam asta reprezintă și caracterizează cele două stiluri, cu mențiunea că shabby chic este cu o tentă mai caldă, mai feminină, cu o paletă de culori care înclude alb și nuanțe pastelate.

Foto: pexels.com și unsplash.com

Case din lumi paralele

Cei care au vizitat orașul belgian Bruges în această vară, au avut prilejul să se bucure de un eveniment cultural deosebit: The Bruges Triennial. Aflat la a treia ediție, acest festival de artă contemporană și arhitectură, aduce în fața publicului larg lucrări cu temă comună. Anul acesta, simbolistic și probabil deloc întâmplător, „trauma” a fost subiectul principal.

Evenimentul, a avut loc în perioada mai-septembrie, și a fost o invitație la a explora arta contemporana și arhitectura spațiilor publice, dar într-un mod profund, accesând parcă întrebări din subconștientul colectiv: Ce se ascunde oare după o fațadă masivă de piatră? Ce înseamnă a trăi zi de zi într-un oraș medieval?

12 artiști și arhitecți internaționali au decodificat și explorat orașul și părțile ascunse ale societății, prin instalații ce au dat acces publicului la istoria și prezentul orașului. Au subliniat linia subțire dintre vis și traume, dintre rai și iad. Vizitatorul a fost invitat să apeleze la imaginație, provocat fiind să descopere partea nevăzută a lumii. Trienala a arătat Bruges-ul ca un oraș în care se îmbină bogăția cu sărăcia, în care sunt prezente poluarea, singurătatea și anxietatea. Un oraș care se luptă cu o constantă nevoie de perfecțiune, inclus fiind în patrimoniul UNESCO și aflat în topul destinațiilor turistice. Un oraș curajos, care a scos în față cu ajutorul celor 12 expozanți, locuri care în mod clasic ar fi fost evitate de turiști, într-o încercare de a vindeca trecutul, prezentul și viitorul.

Punctul de plecare în traseul de vizitare a celor 12 lucrări incluse în eveniment, a fost instalația plutitoare a lui Jon Lott. Arhitectul american și studiolul lui – PARA project, sunt apreciați în întreaga lume pentru proiecte care sfidează normalul. Fie că vorbim de case private, clădiri de birouri sau lucrări temporare ca cea din Bruges, Lott și echipa sa lasă frâu liber imaginației, folosind arhitectura ca instrument provocator, de comunicare.

Fascinat de conceptul dualității aka doppelgängers, atât în arhitectură cât și în indivizi, Lott a pornit de la o veche fațadă, dublicând-o, generând astfel o casă cu un corp ca de balaur cu două capete. A creat astfel un joc între interior și exterior, între ce este vizibil cu ochiul liber în spațiul public și ce se desfășoară în intimitatea unor ziduri.

Pentru a provoca și mai mult, dipticul lui Lott abordează trauma urbană a perfecțiunii ca proces continuu. Integrată perfect între clădirile medievale din jur, pe care pe de o parte le imită și de care, pe de altă parte se distinge, instalația temporară imaginată de echipa arhitectului american expune vizitatorului ce se ascunde în și între pereții unei case de lemn. Avem de a face cu o structură de lemn inspirată din arhitectura tradițională a zonei, dar care s-a oprit atemporal, rămânând aparent neterminată.

Proiectată ca spațiu de întâlnire, lucrarea lui Lott reflectă pe deplin tema trienalei, excelând de asemenea în execuție. Proiectul său plutește pe unul dintre canalele istorice din zona centrală a orașului, susținut de 15 pontoane dar ancorat de trotuare cu punți de acces.

„Pavilionul nostru se învecinează cu o casă abandonată din secolul al XV-lea. Această învecinare de scurtă durată, am privit-o ca pe un studiu al înstrăinări formale. Pe de o parte, prin orientare, material, proporții și postură, pavilionul poate fi recunoscut ca ceva de sine stătător. Fiecare clădire are trauma sa de rezolvat. Una a abandonului, alta a finalizări. La urma urmei, arhitectura este simțită înainte de a fi înțeleasă”, au menționat arhitecții despre acest proiect.

Foto: PARA project