Piloni subterani blochează metroul din Cluj: situație critică

0
41
Piloni subterani blochează metroul din Cluj situație critică_Sursă euronews.ro
Piloni subterani blochează metroul din Cluj situație critică_Sursă euronews.ro

Piloni subterani blochează metroul din Cluj. Lucrările la metroul din Cluj-Napoca au întâmpinat un obstacol neașteptat: zeci de piloni de beton forați vertical în subteran, cu adâncimi de până la 25 de metri, blochează zona planificată pentru stația „Sănătății”. Acești piloni, turnați anterior în cadrul unui proiect de stabilizare a dealului Răzoarelor, nici nu pot fi ușor îndepărtați, nici strămutări de traseu nu sunt simple din punct de vedere tehnic și financiar.

Istoria pilonilor și conflictul cu metroul

Piloni subterani blochează metroul din Cluj. Piloni din beton de diametru mare au fost montați între 2014 și 2017, în proiectul abandonat al unei centuri sudice a Floreștiului. Ulterior, când planurile metroului au fost trase prin aceeași zonă, traseul propus s-a intersectat cu acești stâlpi adânci. Proiectanții nu au inclus deviații în plan, ceea ce acum pune sub semnul întrebării începutul lucrărilor pentru stația „Sănătății”.

Piloni subterani blochează metroul din Cluj. Impact asupra proiectului de metrou

Problemele sunt multiple: costuri suplimentare mari, întârzieri semnificative și riscuri tehnice majore. Indiferent dacă se va încerca demolarea pilonilor, mutarea traseului sau reproiectarea zonei, bugetul proiectului va fi pus la grea încercare. Chiar și eliminarea pilonilor poate necesita intervenții geotehnice complexe care afectează stabilitatea terenului.

Piloni subterani blochează metroul din Cluj. Sursă clujenii.ro

Metroul din Cluj, context și obiective

Metroul din Cluj-Napoca este un proiect ambițios: 21 km de cale subterană, 19 stații și un depou. În faza actuală, lucrările subterane au demarat în zona dintre stațiile „Teilor” și „Copiilor”, iar adâncimea planificată ajunge la 24 de metri pentru introducerea tunelului mecanizat („TBM”).

Sursă clujenii.ro

De ce contează această „pădure de piloni”?

Acești stâlpi turnați anterior nu se află în faza de proiectare a metroului și nu sunt prevăzuți în hărțile studiului de fezabilitate. Aceasta creează un conflict direct între structura veche și planul de transport public modern. Soluțiile alternative implică modificări majore ale traseului sau demersuri costisitoare de intervenție.

Ce urmează și ce poate face administrația

Pentru a asigura viabilitatea proiectului, autoritățile trebuie să reevalueze traseul, să ia în calcul soluții tehnice de redirecționare sau demontare controlată, și să realoce fonduri suplimentare. Integritatea proiectului metroului nu trebuie compromisă, iar fiecare decizie trebuie luată cu atenție la impactul urban, financiar și social. Casa Magazin urmărește evoluțiile și recomandă ca aceste obstacole să fie transparente pentru public, cu actualizări constante și dialog clar cu comunitatea.